vrijdag 11 september 2015

vervolg: enkele sfeerbeelden

bewegingshoek

stempelen van beertje met vinger

handen zelfstandig leren wassen

Verfschort zelfstandig leren uitdoen of aan doen. Bij het uitdoen leer ik (net zoals van de jas) hen eerst te trekken aan de mouwen, anders zitten de mouwen verkeerd.


inkleuren van meisje want Maure is een meisje

Samen spelen in de bewegingshoek





inkleuren van meisje want Aïcha is een meisje



de kinderen leren hier het lichaamsschema met behulp van popjes waarvan de hoofdjes, handjes, benen en voeten los zijn en terug met velcro aan elkaar kunnen gehangen worden

Hoofdje moet vanboven. Goed zo!

Inkleuren van jongen want Efe is een jongen

Knippen doe ik super graag!



Wiegen in de ton , leuk!

rollen spelen in de poppenhoek: op weg naar school of misschien naar huis

Godsdienstritueel: kringdansje rond het lichtje van Maria



Godsdienst: vriendjesritueel met fotokaartjes

Inkleuren van jongen want Floris is een jongen

Vrij tekenen met verschillende kleuren vetkrijtjes

Het lichaamsschema met behulp van popjes

Wat zit er allemaal in de schooltas? Kleef- en taalactiviteit









Soms zien de kinderen dingen van elkaar en worden zo gestimuleerd om het ook eens uit te proberen :-)

In de Julekesklas: kennismaking met puzzels: eenvoudige inlegpuzzels, moeilijkere inlegpuzzels 

Kleefactiviteit: kleven van froezelpapier in de kleur van onze deur

Hier leren ze lijm aan te brengen op het grote vel papier (niet overdrijven) en dan wat froezelpapier er op te duwen.

Juf Marjan (kinderverzorgster) helpt bij de handafdruk op de gele deur bij de kinderen van de Julekesklas






schilderen van gezicht

kennismaken met de basiskleuren geel blauw en rood en schilderen met deze kleuren. We trachten de kleurtjes niet door elkaar te doen



Floris wou nog  schilderen en kon zo nog wat vrij schilderen

Kleurenspel: voorwerpen uit de hoeken sorteren naar kleur

Bij het onthaal gaan alle kinderen in de kring zitten. Wanneer ze hun naam horen, mogen ze de bloem met eigen symbooltje omdraaien en dan zien ze hun eigen foto. Dit is de aanwezigheidskalender. Ze zien ook wie er niet aanwezig is in de klas.

Dit is de dag- en nachtkalender. 's morgens zetten ze de pijl op dag en vòòr ze naar huis gaan, zetten ze de pijl op nacht.

Dit is de weer-kalender van beertje Ploem. Ik laat het weer-lied horen en dan overlopen we zon, regen, sneeuw, bliksem, wolken,... en hangen ze het juiste kaartje bij beertje Ploem. Hierbij mogen ze ook beertje PLoem de juiste kledij geven.

Dit is de weekkalender. Elke dag maken ze beertje Ploem wakker en mogen ze een deurtje open maken 

In de dag van vandaag wordt beertje Ploem gestopt

Dit is de daglijn. De kinderen zien aan de hand van foto's en een parel aan een touwtje wat er zal gebeuren in een voormiddag of namiddag

Bij het binnenkomen in de klas, leren de kinderen van zelf hun koekendoos uit te halen en in de bak te stoppen

ook de boterhamdoos wordt zelf uitgehaald en in een kleine bak gestopt

Kennismaken met parels en het rijgen

Goed zo!

De kinderen hebben hun werkjes meegekregen in een zak met een beer op. De bedoeling is dat deze werkjes uitgehaald worden. Het groene mapje kan thuis eens bekeken worden maar gelieve NIETS uit te halen uit deze map. Deze map wordt telkens aangevuld. Het is de bedoeling dat zowel de zak als het mapje terug meegebracht worden naar klas.

De fles halen de kinderen op maandag en donderdagmorgen zelf uit de schooltas en zetten die bij hun foto of symbool. De kinderen mogen tijdens het vrij hoekenaanbod altijd drinken van hun fles. De kinderen hoeven niet elke dag een nieuwe fles water mee te brengen!. De fles wordt op woensdag en vrijdag terug meegegeven naar huis (dit om de fles uit te wassen of om een nieuwe fles terug van thuis mee te brengen)

Elke morgen maken de kinderen beertje Ploem wakker en dan geeft beertje Ploem een zoen op een zelfgekozen lichaamsdeel. (zo leren de kinderen ook de lichaamsdelen)

Dit is de toverstok, die wordt langer door er aan te trekken. Daar kriebelen ze beertje Ploem mee wakker, worden de kinderen geteld en het weekkalender lied gezongen.

Bij speelgoed dat stuk gemaakt wordt, wordt uitbundig besproken in de kring.

Bij het opruimen zien de kinderen welke blokken of speelgoed in welke doos terug moeten. Zij worden dan ook gestimuleerd om alles zelf op te ruimen met uiteraard wat hulp van de juf



Ook met de kinderen van de beertjesklas hebben we een deur gemaakt waarbij de handafdruk van de kinderen op staan. Deze deur werd dan ook gebruikt om een kindje achter te verstoppen en te raden wie er achter zat. Wanneer het niet lukte, mochten ze de deur open doen en eens kijken.



samen spelen in de poppenhoek

Elke dag gaan de kinderen meerdere malen op vaste momenten op het groot toilet in de hal. Daarnaast staan er ook 3 potjes in de klas voor als kinderen dringend en tussendoor moeten plassen of een grote boodschap doen. De kinderen worden heel veel gestimuleerd met stickers en met het filmpje te vinden op youtube: prinsesje op het potje 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten