een bloementuin met zelfgemaakte bloemen |
de boekenhoek met allerlei boekjes gekaderd binnen thema |
puzzelen |
wat zijn ze mooi in hun bloemen-rokje en al volledig in lente- stemming |
schaduwenspel: zoek de juiste bloem bij elke schaduw |
exploreren met groene plasticine, gras, bloemen, ... |
mengen van wit en blauw wordt licht blauw |
schilderen van paasdoos (mochten zelf het model van paasdoos kiezen) |
scheuractiviteit |
gescheurde stukjes papier kleven op Toeka (de vogel) |
bloementuintje maken met groene plasticine en rietjes in verschillende kleuren |
fijnmotorische activiteit: bloemen maken met insteekpareltjes |
stempelen van rups naar keuze. De kinderen die graag stempelen of werken kozen een lange rups en de anderen een korte rups. |
kleuractiviteit: de kinderen mochten zelf kiezen hoeveel vlinders en welke vlinders ze inkleurden met vetkrijtjes of kleurpotloden |
godsdienst: bloemenritueel met bloemen van papier die eerst gesloten zijn en dan open gaan door ze in water te leggen |
Er werden allerlei taalspelletjes en wiskundige initiatie gegeven rond dit boek. |
de bewegingshoek: stappen over de eitjes op de bank |
kinderen worden gestimuleerd om elkaar te helpen |
nestje schilderen |
Ook in de bewegingshoek mochten ze zich volledig inleven als kip of vogel |
wiskundige initiatie: eitjes sorteren naar kleur |
zo flink! |
zoektocht op de speelplaats naar eitjes samen met de Julekesklas |
takjes maken uit natuurklei: nadruk op rollen met de handen |
Wiskundige initiatie: kijken naar de kleur van de stip onderaan het eitje en dezelfde kleur van stip zoeken in het eierkarton |
een nestje |
Godsdienst: Palmzondag en de voetwassing |
Wiskundige initiatie: helften bij elkaar zoeken op basis van grootte |
op stap met de kruiwagen vol met grote eieren |
Taal- en wiskundige initiatie: juiste prentvolgorde en verwoorden van wat er op elke prent staat. |
met 3 prenten of 4 prenten (moeilijkere gradatie) |
stempelen van de paashaas met grote en kleine stempels |
voelkaarten met dieren en babydieren. Ook hier werden taalactiviteiten rond gedaan: verwoorden welk dier, zoeken naar concreet materiaal gelinkt aan kaart, onderdelen van het dier bespreken... |
Muziekhoek: ook in de lente is er soms nog regenweer zoals toen deze dag: hier konden ze exploreren met de stokjes en schud- eitjes |
Ook de kinderen van de Julekesklas mogen altijd wel een werkje op hun niveau (moeilijkere gradatie) maken |
Godsdienst: verhaal vertellend voorlezen |
nestje van takjes gemaakt uit klei |
exploreren in de maisbak |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten