Na de krokusvakantie hadden we enkele nieuwe peuters bij en schoven de oudste van de klas door naar de Julekesklas. Een themaloze week houdt in dat de kinderen worden geobserveerd in wat er in hen omgaat, wat de interesses zijn en daarop wordt ingespeeld. Hierbij wordt er ook aandacht besteed aan de vaste rituelen voor de nieuwe kinderen, het samen dingen doen, opruimen (de nieuwe kinderen kunnen leren van de oudere kinderen en worden hierin ook gestimuleerd) |
Godsdienst: Palmzondag |
Ik speel dan ook mee met de kinderen en probeer zoveel mogelijk te verwoorden wat ze doen, of laat hen verwoorden wat ze doen of willen doen.
Godsdienst: ritueel askruisje |
grote interesse: kleuren en tekenen |
grote interesse: kleuren en tekenen |
kleurenspel |
blokjes sorteren naar kleur |
exploreren met potjes en dekseltjes |
exploreren in de zandtafel |
Schrijf, schilder of tekenhoek |
Bewegingshoek |
Een bewegingsactiviteit samen met stagiaire juf Emilia |
geluidenlotto |
memoriespel |
memoriespel met gradatie |
godsdienstmoment: zichzelf herkennen in een verhaal |
bewegingshoek |
Puzzelen |
Juf bouwt samen met de kinderen een hele hoge toren |
of een lange straat |
Ook juf Marjan speelt intensief mee |
Miley vond het leuk om hetgeen uit het boekje uit te beelden |
Taalspel: fragment uit een verhaal gelinkt aan concreet materiaal uit de poppenhoek |
aanbod buiten godsdienstmoment: inkleuren van kindje met askruisje |
Bewegingsactiviteit: peuterschrijfdans. Eerst maken de kinderen grote bewegingen in de lucht op muziek en dan tekenen ze op papier op muziek |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten