woensdag 4 maart 2015

Enkele sfeerbeelden van de themaloze week

Na de krokusvakantie hadden we enkele nieuwe peuters bij en schoven de oudste van de klas door naar de Julekesklas. Een themaloze week houdt in dat de kinderen worden geobserveerd in wat er in hen omgaat, wat de interesses zijn en daarop wordt ingespeeld. Hierbij wordt er ook aandacht besteed aan de vaste rituelen voor de nieuwe kinderen, het samen dingen doen, opruimen (de nieuwe kinderen kunnen leren van de oudere kinderen en worden hierin ook gestimuleerd)
Godsdienst: Palmzondag



Ik speel dan ook mee met de kinderen en probeer zoveel mogelijk te verwoorden wat ze doen, of laat hen verwoorden wat ze doen of willen doen.
Godsdienst: ritueel askruisje

grote interesse: kleuren en tekenen

grote interesse: kleuren en tekenen

kleurenspel


blokjes sorteren naar kleur

exploreren met potjes en dekseltjes

exploreren in de zandtafel










Schrijf, schilder of tekenhoek


Bewegingshoek




Een bewegingsactiviteit samen met stagiaire juf  Emilia










geluidenlotto

memoriespel






memoriespel met gradatie

godsdienstmoment: zichzelf herkennen in een verhaal

bewegingshoek







Puzzelen





Juf bouwt samen met de kinderen een hele hoge toren

of een lange straat


Ook juf Marjan speelt intensief mee









Miley vond het leuk om hetgeen uit het boekje uit te beelden 


Taalspel: fragment uit een verhaal gelinkt aan  concreet materiaal uit de poppenhoek

aanbod buiten godsdienstmoment: inkleuren van kindje met askruisje


Bewegingsactiviteit: peuterschrijfdans. Eerst maken de kinderen grote bewegingen in de lucht op muziek en dan tekenen ze op papier op muziek






Geen opmerkingen:

Een reactie posten