maandag 16 maart 2015

Enkele sfeerbeelden rond het thema papier en karton

ons huisje van karton met allerlei gordijntjes. Deze begrippen passend bij de gordijnen werden klassikaal aangebracht (scheuren, plooien, knippen,...)



Groepswerk: stempelen van verschillende bloemen met rolletjes van karton


wat leuk! Nu mogen we ook eens proberen te knippen in rollen en dikker karton ipv papier





In de bouwhoek in de Julekesklas maakten de kinderen een toren van dozen of kropen zelf in de dozen! In sommige dozen kon zelfs de juf er bij :-)



de boekenhoek in de Julekesklas was dan ook gekaderd binnen thema






Ghassane had een vliegtuig van papier mee naar klas!

een grote toren van allerlei dozen in onze klas.

voeldoosjes waar dan later memorie mee werd gespeeld

memoriespel waarbij de kinderen dezelfde soort papier moesten zoeken in elk dekseltje van elk doosje. Wanneer gevonden, mochten ze het doosje dicht doen.

de kinderen moesten hier goed kijken wie er op de foto stond en de vergrote foto waar maar een deel van hun gezicht te zien was, bij de juiste foto leggen. Dat lukte vrij goed


Onze schrijf - en tekenhoek. Ook hier kregen ze rollen papier die ze zelf konden open rollen op tafel. Uiteraard ervoeren ze al vlug dat het papier zich terug oprolde en ze dus een manier moesten zoeken om het vast te maken.

de kinderen mochten zelf een doos meebrengen naar school waar ze in konden ravotten of waar ze op konden schilderen. Een moeilijkere gradatie was schilderen tot aan de lijn (getekend door de L met stift) De andere helft van de doos werd dan in een andere kleur geschilderd.


De wiskundige begrippen: zoals IN werd met concreet materiaal aangebracht

zoals ONDER 

zoals OP

zoals ACHTER (moeilijkere gradatie)

zoals VOOR (moeilijkere gradatie)

Klassikaal spel: een kind gooit met de dobbelsteen, kijkt naar de tekening die men gegooid heeft en voert de opdracht uit met de doos en de pop.

Tijdens het hoekenaanbod konden de kinderen dit spel zelfstandig spelen


de geschilderde doos werd versierd met allerlei soorten papier die anders aanvoelden (dus werd het ook voor een stuk een voeldoos)


Vervolg groepswerk: kleefactiviteit: kleven van steeltjes met verschillende soorten groen papier en bloemen in verschillende kleuren en verschillende soorten papier









Kleurrijk resultaat van een groepswerk van zowel de Julekesklas als de beertjesklas samen
 
puzzelen










hun eigen foto wordt versneden in stukken en op het witte blad staat de foto op z'n geheel. De kinderen leren stap voor stap te werken. Waar is het hoofd? Het kind neemt het hoofd en legt het op de juiste plaats op het witte blad. Waar is de buik?... Als dat lukt, laat de L "per ongeluk" alles vallen en mag het kind het opnieuw leggen maar helemaal alleen. 

Als het leggen vlot verloopt wordt men stapsgewijs aangeleerd dat men een puzzelstuk mag omdraaien, lijm op doen, terug omdraaien en leggen op de juiste plaats.


De bewegingshoek met gradatie:  springen van de ene krant naar de andere krant maar de oppervlaktes van de kranten worden alsmaar kleiner

de kinderen worden geleerd van elkaar te helpen , zeker bij de nieuwe kindjes

En springen maar!

Bewegingshoek: gooien met krantenballen in het grote of het kleine gat



Ook voor de kinderen die klein zijn van gestalte wordt er een verhoog voorzien zodat ook zij kunnen werken aan tafel wanneer ze dat wensen.









stempelen van hoed van papier


fijn-motorische oefening: bloemen van papier prikken of duwen in piepschuim







hoedje van papier


bloementuin van papier

de voeldoos met de aangebrachte begrippen in pictogram er bij


Geen opmerkingen:

Een reactie posten