ons huisje van karton met allerlei gordijntjes. Deze begrippen passend bij de gordijnen werden klassikaal aangebracht (scheuren, plooien, knippen,...) |
Groepswerk: stempelen van verschillende bloemen met rolletjes van karton |
wat leuk! Nu mogen we ook eens proberen te knippen in rollen en dikker karton ipv papier |
In de bouwhoek in de Julekesklas maakten de kinderen een toren van dozen of kropen zelf in de dozen! In sommige dozen kon zelfs de juf er bij :-) |
de boekenhoek in de Julekesklas was dan ook gekaderd binnen thema |
Ghassane had een vliegtuig van papier mee naar klas! |
een grote toren van allerlei dozen in onze klas. |
voeldoosjes waar dan later memorie mee werd gespeeld |
memoriespel waarbij de kinderen dezelfde soort papier moesten zoeken in elk dekseltje van elk doosje. Wanneer gevonden, mochten ze het doosje dicht doen. |
de kinderen moesten hier goed kijken wie er op de foto stond en de vergrote foto waar maar een deel van hun gezicht te zien was, bij de juiste foto leggen. Dat lukte vrij goed |
De wiskundige begrippen: zoals IN werd met concreet materiaal aangebracht |
zoals ONDER |
zoals OP |
zoals ACHTER (moeilijkere gradatie) |
zoals VOOR (moeilijkere gradatie) |
Klassikaal spel: een kind gooit met de dobbelsteen, kijkt naar de tekening die men gegooid heeft en voert de opdracht uit met de doos en de pop. |
Tijdens het hoekenaanbod konden de kinderen dit spel zelfstandig spelen |
de geschilderde doos werd versierd met allerlei soorten papier die anders aanvoelden (dus werd het ook voor een stuk een voeldoos) |
Vervolg groepswerk: kleefactiviteit: kleven van steeltjes met verschillende soorten groen papier en bloemen in verschillende kleuren en verschillende soorten papier |
Kleurrijk resultaat van een groepswerk van zowel de Julekesklas als de beertjesklas samen |
puzzelen |
Als het leggen vlot verloopt wordt men stapsgewijs aangeleerd dat men een puzzelstuk mag omdraaien, lijm op doen, terug omdraaien en leggen op de juiste plaats. |
De bewegingshoek met gradatie: springen van de ene krant naar de andere krant maar de oppervlaktes van de kranten worden alsmaar kleiner |
de kinderen worden geleerd van elkaar te helpen , zeker bij de nieuwe kindjes |
En springen maar! |
Bewegingshoek: gooien met krantenballen in het grote of het kleine gat |
Ook voor de kinderen die klein zijn van gestalte wordt er een verhoog voorzien zodat ook zij kunnen werken aan tafel wanneer ze dat wensen. |
stempelen van hoed van papier |
fijn-motorische oefening: bloemen van papier prikken of duwen in piepschuim |
hoedje van papier |
bloementuin van papier |
de voeldoos met de aangebrachte begrippen in pictogram er bij |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten