zondag 14 september 2014

Thema: beer gaat naar school en is jarig

Beste ouders, 
uw kind kent deze filmpjes van in de klas. Bekijk gerust samen met uw kind nog eens de filmpjes, alsook onderstaande foto's van de kinderen in actie. Ook dát is TAAL voor uw kind en uiteraard positieve aandacht :-)

 



we versieren onze kroon: we tekenen strepen van boven naar beneden met verschillende kleuren vetkrijt en of kleurpotloden

De kinderen leren zelfstandig het nodige materiaal te nemen uit de kast en terug zetten in de kast




Godsdienstritueel met knuffelbeertjes

de verjaardagsstoel van beertje Ploem en zijn verjaardagskroon

Wiskundige initiatie: sorteren van klasmateriaal naar kleur.

Kinderen maken kennis met allerlei materialen: vetkrijtjes, kleurpotloden, verfborstel, een potje verf, lijmborstel, potje lijm, froezelpapier en maken hiermee hun eerste kunstwerk. Een 1ste kunstwerk met allerlei verschillende technieken.

Godsdiensthoekje: verhaal over een eerste schooldag van een kind

snippers kleven op de verjaardagskroon


Godsdienst: stilstaan bij het gevoel toen het kind zijn knuffeltje kwijt was: verdrietig en wanneer zijn vriendinnetje van de klas het teruggevonden had: blij

We hebben de verjaardag van beertje Ploem gevierd. Dansen, zingen, vuurwerkje met de handen, verjaardagstaart met 3 kaarsjes uitblazen. Ook bij de kinderen vieren we de verjaardag op deze manier en krijgen ze een geschenkje en een verjaardagskaart van de beertjesklas. Traktaties voor verjaardagen zijn helaas niet toegelaten in de school.


Ook de verjaardagsstoel voor de jarige kinderen wordt versierd.

fijne constructie tafel: met tijd mogen ze ook zelf een doos kiezen uit de kieskast. Nu leren ze de afspraken kennen van de dozen en het materiaal

De bouwhoek: "Juf, ik maak slinger" :-)


Bewegingsopvoeding:  exploreren met ballonnen en kleuren

kinderen trachten de ballon te gooien door de hoepels




We kunnen nog vele andere dingen doen met een ballon!






Kijk juf, ik kan stappen met ballon tussen benen





Dikke buik met de ballon

de ballon laten rollen 



Godsdienstritueel: verbonden met de kinderen van onze klas: vriendjesritueel in kring

stempelen met vinger van verjaardagskaart






De kinderen leerden kennis maken met hun eigen symbool en het symbool van de andere kinderen. Dit werd ook ondersteund met concreet materiaal zodat de kinderen de link konden leggen tussen de gekleurde pictogram en het concreet materiaal.

In elk thema besteden we veel aandacht aan de basiskleuren: geel, blauw en rood. Verwoorden hierbij van wat ze voor zich zien is heel belangrijk en voortdurend linken leggen bijv. "Jij hebt een rode trui aan , dezelfde kleur van deze rode ballon

zelfredzaamheid wordt over heel het schooljaar goed gestimuleerd en opgevolgd. Dit zijn de 2 stappenplannen waar ze tot nu heel intensief maar op een speelse manier mee bezig geweest zijn. Dit wordt ook meegegeven in een map zodat ook de ouders weten waarin we de kinderen stimuleren op gebied van zelfredzaamheid. Uiteraard staan we samen sterker als hier ook thuis aandacht aan wordt gegeven.


de kinderen krijgen geleidelijk aan op een speelse manier verantwoordelijkheid zoals bijv. het opruimritueel: juf laat het opruimlied horen en de kinderen worden gestimuleerd om op te ruimen, dit weliswaar door als juf  te tonen en hen te leren sorteren van speelgoed. Juf helpt mee opruimen. Dan wordt er één kindje aangesteld om de inspectiebril op te zetten en rond te laten gaan in de klas. Dit om te kijken of alles in orde opgeruimd is. Hier kreeg Jari de rol


De thema tafel met een schooltje, kinderpopjes,....


Goed kijken of alles opgeruimd is, okidoki :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten