woensdag 11 mei 2016

Enkele sfeerbeelden rond thema mama chef

Godsdienst: mama Maria staat centraal tijdens godsdienstmomentjes en onze eigen mama in verhalen en aan de hand van de foto die ze meebrachten van hun eigen mama. Alle mama's werden dan ook in een groot hart in klas opgehangen.

scheurtechniek en snippers kleven op de kookpan van mama







Muzikale activiteit met echte lepels

Begrippen zoals: hoog, laag, hard, zacht, stil en luid, snel en traag kwamen hierbij op een speelse manier aan bod









Het soepspel met een dobbelsteen. 

De klasgroep werd in drie groepen verdeeld en elke groep kreeg een kaart waar ze de soepgroenten op konden kleven. Elk om beurt gooien ze met de dobbelsteen en de groente die vanboven ligt, zoeken ze in het klein in een doos en kleven die in de soeppot. Moeilijkere gradatie was dan met pictogrammen of zwart wit tekeningen van elke groente op de dobbelsteen .

puzzelen gekaderd binnen thema

Winkeltje met winkelwagentjes, winkelwaar, kassa, winkeltassen en zakjes. Hierbij spelen kinderen hun mama na en leren ze stil te staan bij de begrippen: geven en krijgen (geven van geld ook al is dit maar doen alsof en krijgen van winkelwaar). Ze duwen de winkelkar voort doorheen de klas naar hun huisje of poppenhoek om ook de babypopjes eten te geven







mama's huisje



geknipte snippers kleven op de rand van een doos (geschenk mama)

Spel: wat zit er in mama's buik, werd eerst in de kring aangebracht en dan konden de kinderen zelfstandig spelen

zoek het juiste blokje op elk kaartje van mama









Taal en waarneming: wat smaakt en ruikt er LEKKER en wat smaakt en ruikt er NIET LEKKER?

Spel: wat zit er in mama's buik?

Winkelhoekje

Schilderen van winkelkarretje als onderdeel van het geschenk voor mama

Schilderen van binnenkant van doos (als onderdeel van geschenk voor mama)



Plasticine snijden op kartonbordjes met plastiek mesjes











Tafel dekken werd aangebracht in de kring en dan mochten ze zelfstandig toepassen in de poppenhoek. Ook bij het opruimen, zetten ze het bord , het mes, de vork, de lepel en de beker op de juiste plaats zoals op de prent of tekening



Juf knipte de strookjes zilverpapier en bracht telkens een streepje lijm aan van boven naar beneden. De kinderen hingen het strookje telkens zorgvuldig op de lijm. De kinderen die rijp waren om zelf de lijm aan te brengen van boven naar beneden, liet ik zelf eens proberen. Bij de andere kinderen hielp ik door hun handje vast te houden en de beweging mee te maken van boven naar beneden.









Zelfstandig soepspel spelen in het vrij hoekenaanbod





In klas werken we nu met een pamperkalender en elk kind mocht een popje stempelen met vinger waar hun foto dan op komt en een pamper met velcro vastgemaakt. Wanneer kind geen pamper meer draagt, mag hij of zij zelf de pamper af trekken. Zo worden kinderen gestimuleerd om zonder pamper te lopen in klas en vaak op het potje te proberen.

Uiteraard houden we ook rekening met de huidskleur van elk kindje op gebied van stempelen van popje



In klas werden er kartonnen eetbordjes gehangen waarbij de kinderen zelf een kaart konden kiezen met eten op. Daarover konden ze dan communiceren met andere kinderen of met de juf. (Taalstimulatie)
geschenkje moederdag: boodschappenlijstje met eigen kind in zelfgemaakte winkelkar
de versiering vanboven was een fijnmotorische oefening. Juf draaide het stukje crepepapier in een puntje en het kind stak het door de gaatjes telkens.

Taalactiviteit: wat zie je allemaal in de keuken van mama

2 opmerkingen:

  1. Heel leuk moederdag geschenkje, ons meisje kende haar versje heel goed was heel schattig om te zien. Leuk om te zien hoe de kindjes het gemaakt hebben en rond het thema gewerkt hebben, jammer dat ons meisje woensdag juist ziekjes was. Haar werkje heeft dan ook een prachtig plaatsje gekregen in ons huisje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste, het doet me veel plezier dit te lezen. Hartelijk dank voor uw reactie.

      Verwijderen