Ons thema was gebaseerd op dit boek en werd ook naar voor gebracht in de vorm van een tafelpoppenspel |
Wiskundige initiatie: tellen van het aantal bollen op de koekemannetjes en dezelfde bij elkaar leggen |
Tafelaanbod: het koekemannetje versieren met plasticine |
De bewegingshoek: de weg afleggen van het koekemannetje |
ook de kinderen konden met de figuren van uit het verhaal praten met elkaar en spelen |
Bouwhoek: bouwen van huisje van de muizenfamilie |
Exploratiebak met bloem, zeefjes, schopjes en dingen verstopt in de bloem |
De kinderen tekenden zelf het hoofd van het koekemannetje |
De kinderen tekenden zelf de buik van het koekemannetje |
Exploreren met spuiten en verf |
De kinderen schilderen de buik en het hoofd van het koekemannetje |
Tafelaanbod: de kinderen proberen het huisje van het koekemannetje te maken met steekparels |
of de boom uit het verhaal |
Exploratiebak: met resten karton en papier: knippen |
Tafelaanbod: spelen met de dieren |
Thaïssa met de bakkersmuts |
Tess met de bakkersmuts |
Nolan met de bakkersmuts |
Yliano met de bakkersmuts |
Miley met de bakkersmuts |
Ghassane met de bakkersmuts |
Chaymae met de bakkersmuts |
Dayton met de bakkersmuts |
koekemannetjes maken met de deegrol, koekemanvormpjes en plasticine |
Bewegingslesje: de kinderen werden één voor één omgetoverd in een dier uit het verhaal |
Elk dier werd uitgebeeld |
de egel maakt van zichzelf een bolletje of kan zichzelf heel klein maken |
springen als een haas |
snel lopen als een koekemannetje |
we maken van ons handje een kevertje en kruipen over de grond |
het koekemannetje kruipt op de rug van de vos |
Slot bewegingslesje: alle dieren worden moe en gaan rusten |
Klassikale activiteit: helften bij elkaar zoeken |
Klassikale activiteit: we maken zoutdeeg door bloem zout en water bij elkaar te doen |
en kneden maar |
alles blijft plakken aan de handen :-) |
"wat leuk! Wil ik ook wel eens doen!" |
Hé! Een muis in onze klas! |
Geen nood! Het was geen echte muis. Maar je kon die wel opwinden en zo laten lopen in de klas |
En ja hoor, ook de kinderen mochten exploreren met het zoutdeeg |
De kinderen brachten een doos mee die ze zelf mochten schilderen, daar werd dan een oven van gemaakt |
Ook de benen van het koekemannetje werden getekend |
en de armen |
Kleeftechniek: we versieren het koekemannetje |
Klasoverschrijdende activiteit: juf Carine toonde voor hoe wij echte koekemannetjes kunnen maken en bakken. |
Dank u Juf Carine! |
mmmmm lekker! |
bakkersmuts versieren |
Godsdienst: samen maakten we een boekje |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten