zondag 18 januari 2015

Enkele sfeerbeelden rond het thema "het koekemannetje"

Ons thema was gebaseerd op dit boek en werd ook naar voor gebracht in de vorm van een tafelpoppenspel

Wiskundige initiatie: tellen van het aantal bollen op de koekemannetjes en dezelfde bij elkaar leggen


















Tafelaanbod: het koekemannetje versieren met plasticine


De bewegingshoek: de weg afleggen van het koekemannetje

ook de kinderen konden met de figuren van uit het verhaal praten met elkaar en spelen


Toeka (de vogel die de school in zijn geheel stimuleert om rond sociale vaardigheden te werken) kwam ook weer op bezoek! Hij is weer op reis geweest. Nu naar het wil- en durfeiland. Daar heeft hij weer inspiratie opgedaan om ook in onze school te proberen. Hij ging naar het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar met een brief (zie foto). Hij had niet veel tijd want hij moest terug op reis naar een ander eiland. In de brief staat dat de kinderen uitgedaagd worden om iets op te voeren voor andere kinderen uit de school. Dit rond de periode van carnaval. Sfeerbeelden volgen nog rond de periode van carnaval.

Bouwhoek: bouwen van huisje van de muizenfamilie


Exploratiebak met bloem, zeefjes, schopjes en dingen verstopt in de bloem




De kinderen tekenden zelf het hoofd van het koekemannetje

De kinderen tekenden zelf de buik van het koekemannetje









Exploreren met spuiten en verf

De kinderen schilderen de buik en het hoofd van het koekemannetje





Tafelaanbod: de kinderen proberen het huisje van het koekemannetje te maken met steekparels

of de boom uit het verhaal

Exploratiebak: met resten karton en papier: knippen

Tafelaanbod: spelen met de dieren












 Thaïssa met de bakkersmuts

Tess met de bakkersmuts

Nolan met de bakkersmuts

Yliano met de bakkersmuts

Miley met de bakkersmuts

Ghassane met de bakkersmuts

Chaymae met de bakkersmuts

Dayton met de bakkersmuts


koekemannetjes maken met de deegrol, koekemanvormpjes en plasticine

Bewegingslesje: de kinderen werden één voor één omgetoverd in een dier uit het verhaal 

Elk dier werd uitgebeeld



de egel maakt van zichzelf een bolletje of kan zichzelf heel klein maken




springen als een haas



snel lopen als een koekemannetje


we maken van ons handje een kevertje en kruipen over de grond



het koekemannetje kruipt op de rug van de vos




Slot bewegingslesje: alle dieren worden moe en gaan rusten

Klassikale activiteit: helften bij elkaar zoeken

Klassikale activiteit: we maken zoutdeeg door bloem zout en water bij elkaar te doen



en kneden maar

alles blijft plakken aan de handen :-)

"wat leuk! Wil ik ook wel eens doen!"





Klasoverschrijdende activiteit: de kinderen van de Julekesklas en de beertjesklas mochten op bezoek in de 2de kleuterklas. De kinderen van de 2de kleuterklas voerden een toneelstukje op mbv een prentenboek "Kikker in de kou". Wat hebben ze dat goed gedaan! Dank u wel, juf Griet




















Hé! Een muis in onze klas!

Geen nood! Het was geen echte muis. Maar je kon die wel opwinden en zo laten lopen in de klas


En ja hoor, ook de kinderen mochten exploreren met het zoutdeeg

De kinderen brachten een doos mee die ze zelf mochten schilderen, daar werd dan een oven van gemaakt




Ook de benen van het koekemannetje werden getekend

en de armen


Kleeftechniek: we versieren het koekemannetje

Klasoverschrijdende activiteit: juf Carine toonde voor hoe wij echte koekemannetjes kunnen maken en bakken.

Dank u Juf Carine!





































mmmmm lekker!



bakkersmuts versieren 
Godsdienst: samen maakten we een boekje















Geen opmerkingen:

Een reactie posten