Naar aanleiding van een spin die we vonden in de toiletten, werd ons thema in de klas: de spin :-) |
Wat waren de kinderen enthousiast over ons spinnetje |
we maakten zelf een spinnenweb met een bol zwarte wol |
gelukkig waren dit geen echte spinnen |
de spin van uit het boekje |
dit verhaal werd met behulp van concreet materiaal naar voor gebracht en op het einde van het thema ook in een tafelpoppenspel voor de beertjesklas én de Julekesklas |
de bewegingshoek: we kruipen of sluipen onder het spinnenweb |
onze beertjesklas zat helemaal onder de spinnenwebben! |
we maakten een bos waar de spinnen in konden vertoeven |
hier konden de kinderen zelf kiezen welk kosteloos materiaal ze gingen gebruiken voor hun spinnen en mochten ze dit schilderen |
het verhaal met concreet materiaal |
schilderen met een verfrol |
Bewegingsopvoeding in de hal met nadruk op springen in, af, op (als een spin), kruipen in, door, onder, over, op, in en klimmen op |
wij kregen op de DAG VAN DE LEERKRACHT een pluim van het oudercomité en lekkers. Hartelijk dank hiervoor! |
de bouwhoek met de spinnen er bij |
kleven van een spinnenweb met wol |
de krijthoek: we tekenen gesloten vormen, spinnenwebben of spinnen |
we kruipen door het spinnenweb zonder het spinnenweb stuk te maken |
Goed voor de schrijfmotoriek van de kinderen |
met in beide handen een zwart vetkrijtje, strepen tekenen van binnen naar buiten (beginnen in het bolletje dat juf getekend heeft) |
afwisselend met één hand rondjes tekenen |
met beide handen rondjes tekenen |
we zoeken de juiste schaduwen van de kabouters en verstoppen de kabouters (verschillen zien) |
alle kabouters hebben een kledingstuk aan in een bepaald kleur. De kinderen trachten de kabouters te sorteren naar kleur van paddenstoel. Bijv. Rode kabouter op rode paddenstoel |
onze poppenhoek werd omgetoverd in een kabouterhuisje waar ze elk ook een kaboutercape hadden en een boomstammetje om op te zitten |
exploreren met blokken in verschillende vormen en gaatjes in de paddenstoel in verschillende vormen |
op onderzoek met het vergrootglas. We bekijken de spinnen van dichterbij |
Onze herfstbak met allerlei herfstmateriaal (vruchten, blaadjes en verschillende vormen, groottes van potjes om het herfstmateriaal in te stoppen, te vullen en te ledigen) |
ons kabouterhuisje |
exploreren met plasticine: spinnen maken, bomen, vruchtjes |
de zandtafel met allerlei potjes en takjes |
onze deur van de beertjesklas was ook versierd met een spinnenweb. Wat vonden de kinderen dat spannend! "En waar is de spin? Zou die in klas zitten? Gaan we eens kijken?" |
tafelpoppenspel |
Ook de Julekesklas kwam er bij om te genieten van het tafelpoppenspel |
Hartelijk dank voor jullie komst, juf Carine! |
Nadien mochten de kinderen zelf het poppenspel eens doen en spelen met de dieren die voorkomen in het verhaal |
een huisje gemaakt voor eend |
zouden we het huisje niet groter maken zodat poes er ook nog bij kan? |
Bewegingsopvoeding: stoelendans maar ipv met stoelen doen we het met herfstblaadjes op Plopmuziek |
de kinderen waren zelf een kaboutertje en kregen allerlei opdrachten bijv. wanneer de muziek speelt, gaan we dansen tussen de blaadjes. |
wanneer de muziek stopt, staan we op een blaadje, liggen we op een blaadje, verstoppen we onze buik, knie, hoofd |
we staan ook stil bij het tellen, telkens een blaadje weg, hoeveel blaadjes liggen er nog ? |
en ook bij de herfstkleuren |
wanneer muziek stopt, kruipen we onder het blaadje |
we komen tot rust, alle kabouters gaan liggen en juf legt een blaadje op elke kabouter |
de dieren van uit het verhaal worden nog eens herhaald met het spelletje: "wat is er weggetoverd?" Als de kinderen het niet onmiddellijk weten, maak ik het geluid van het dier. |
godsdienstmoment: verhaal uit Tuin van Heden |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten