Vandaag kwamen alle kinderen en juffen van de kleuterafdeling samen in de hal. Dit om enkele dansen te doen gekaderd binnen thema Pasen. Zie hieronder een filmpje van de kinderen in actie op de vogeltjesdans.
Dan gingen
de kindjes van de beertjesklas eens naar de Julekesklas om een activiteit te doen rond Pasen. Juf Queenie deed samen met de kindjes van de beertjesklas een kookactiviteit, nl. roerei bakken. De kleuters mochten heel veel zelf doen. Het ei werd nader bekeken en daarna deden ze boter in de pan. Tot slot de eieren roeren en in de pan doen.
Zij bekeken hun kuikentje nog even dat op de grond stapte en speelden een spelletje met de eitjes. Waar zit het eitje? Onder welk groot ei zit het kleine ei?
De
kleuters van de 3de kleuterklas kwamen bij mij in de beertjesklas om een gezelschapsspel te spelen gekaderd binnen thema Pasen. Zie hieronder enkele sfeerbeelden.
|
De kleuters van de 3de kleuterklas |
|
Een variatie van het gezelschapsspel: CHICKEN PARTY!
Ze gooien met de kleurendobbelsteen en de bollendobbelsteen en kijken goed of ze op hun kaart hetgeen hebben dat ze gegooid hebben. Zoja, mogen ze een kip zetten op het juiste nestje op hun kaart (stelt kippenhok voor). Het doel is om uiteindelijk bij alle nestjes een kip te hebben (dus kaart vol) Het spel wordt spannend wanneer iemand de pluim gooit, dan mag deze kleuter een kip stelen van een ander en zetten op het kleur van het nestje van eigen kaart. Wie de joker gooit, mag kiezen. |
|
Hierbij stonden we vooral stil bij de kleuren, de hoeveelheidsbegrippen en bewerkingen: één, twee, drie en vier, evenveel, meer, minder, meest, minst, één meer, één minder |
Na de speeltijd gingen
de kindjes van de beertjesklas eens naar de 3de kleuterklas bij juf Lauraom daar een activiteit te doen gekaderd binnen het thema Pasen.
En toen kwamen
de kindjes van Julekesklas eens terug naar de beertjesklas.
|
We hebben alle producten besproken die we nodig hadden om wentelteefjes te maken (eieren met aandacht voor eierschaal, eigeel en eiwit, melk van de koe, donker bruine suiker en licht bruine suiker, boter en beschuiten) |
|
We hebben alle materialen besproken die we nodig hadden om wentelteefjes te maken (= taal wordt ondersteund door mij met echt materiaal (kom, vork, mes, klopper, pan, kookplaat met aandacht voor warm: gevaarlijk om zich te verbranden) Daarbij mochten ze elk om beurt nog eens het materiaal of product nemen wanneer ik het vroeg) (= de kleuter luistert naar wat ik zeg en herinnert zich nog wat het was+ neemt het gevraagde) |
|
Eenmaal het beslag klaar, konden ze nog heel goed het eiwit en het eigeel onderscheiden. Toen mocht iedereen eens roeren zodat het eigeel en eiwit goed vermengd waren. Eenmaal de kookplaat warm was, konden de kleuters zien hoe de boter smolt, lichtjes bruin werd en ook heerlijk rook. De wentelteefjes werden er in gelegd en ook omgedraaid |
|
Voor één wentelteefje was het te laat en konden ze zien en ruiken wat er gebeurde, nl. een verbrand wentelteefje |
|
Daarna werd er donkerbruine of lichtbruine suiker op de wentelteefjes gestrooid en konden ze van beiden eens proeven |
Slotactiviteit: met z'n allen PAASEITJESZOEKTOCHT op de speelplaats.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten